Гроздан Караджов: Процедурата за железопътната услуга е задължение по ПВУ, заложено от ПП–ДБ

Министърът на транспорта в оставка Гроздан Караджов отхвърли критиките на „Продължаваме промяната – Демократична България“ относно конкурса за обществена пътническа железопътна услуга, като заяви, че процедурата е пряко задължение на България по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) и е заложена именно от ПП–ДБ.
По думите му реформата не е лична инициатива, а е приета с решение на Министерския съвет през 2022 г. от кабинета „Кирил Петков“ и одобрена от Европейската комисия като условие за финансирането на нов подвижен състав. Караджов подчерта, че конкурсът е обвързан с конкретен етап по ПВУ, без чието изпълнение България рискува да загуби европейски средства.
Министърът припомни, че в ПВУ изрично е записано, че договорът за обществена услуга следва да бъде възложен чрез открита и конкурентна процедура, разделена на обособени лотове, с цел отваряне на пазара и създаване на реална конкуренция. Предвидено е и новият подвижен състав, закупен със средства по ПВУ, да бъде предоставен на избрания оператор, а след изтичане на договора – върнат на държавата.
Според Караджов разделянето на договора на лотове е изрично изискване на Европейската комисия и не създава „регионални монополи“, както твърдят от ПП–ДБ. Той посочи, че алтернативата е един национален договор с гарантиран монопол, който противоречи на ПВУ и европейските правила и е довел през годините до влошено качество на услугата и остарял подвижен състав.
По отношение на критиките за „набързо лицензирани фирми“ министърът уточни, че лицензите за железопътен пътнически превоз се издават по европейски правила, безсрочни са и подлежат на регулярни проверки. Той допълни, че една от лицензии е издадена по време на управлението на кабинета „Денков“, когато министърът на транспорта също е бил от ПП–ДБ.
Караджов заяви, че процедурата е една от най-прозрачните в сектора, като е обсъждана със синдикати, превозвачи, академичната общност и неправителствени организации, представяна е в парламентарната комисия по транспорт и се намира под постоянния мониторинг на Европейската комисия.
Министърът подчерта, че сключването на договорите трябва да стане до края на годината, в съответствие с поетите ангажименти по ПВУ. По думите му исканията за прекратяване и рестартиране на процедурата биха довели до забавяне с непредвидими последици, включително риск от загуба на над 600 млн. евро и необходимост България да възстанови вече получени аванси.
„Истината е проста – ПП–ДБ заложиха реформата, договориха я с Европейската комисия и я обвързаха с европейските средства, а днес атакуват собственото си решение“, заяви Караджов. Според него става дума не за принципна позиция, а за отказ от политическа отговорност.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/politika/grozdan-karadzhov-protsedurata/


